Hvordan lukker du på 10 minutter luften ud af julens stress

Hvordan lukker du på 10 minutter luften ud af julens stress

Hvordan lukker du på 10 minutter luften ud af julens stress

Julen og ferien truer lige om hjørnet. Julen kan kalde mange billeder frem om glæde, hygge og sammenhold, men også scenarier med stress og bristede forventninger. Som så mange gange i vores liv, så bliver alt ikke præcist som vi havde planlagt det. Noget når vi ikke, nogen når ikke frem, anden kan blive for tør og ris’alamanden for tung. 

Alle de perfekte billeder som bliver skabt i vores sind, af hvad denne søde juletid er, bliver sjældent til virkelighed. 

Vi falder i den mentale fælde og bliver fanget af glansbilleder af hvad julen og juleferien er. Mange af de scenarier der dukker op i vores sind er illusoriske scener, der er skabt af reklamebranchen og filmindustrien. En illusion om den perfekte fantastiske juletid. En illusion der fortæller en historie om, at hvis vi forbruger og får flere ting i vort liv – så vil det bringe os evig lykke.  

De fleste af de billeder, som vi har skabt i vores sind, der er fyldt med forventninger om hvad juletiden er, bliver sjældent til virkelighed

Bryd med det perfekte jule set-up

Er du fanget i en målsætning om hvordan det fuldstændigt perfekte jule set-up ser ud? Kan der være en risiko for at enhver detalje der ikke bliver imødekommet, kan lede til mere stress, uro og bekymring. 

Prøv i stedet at bruge juletiden til at give slip på alle de fastlåste billeder af hvad juletiden er. At åbne os selv op til muligheden for at være sammen med dem der er nær, og være indstillet på at alt sandsynligvis ikke går som planlagt, for på den måde at lade glæden og freden få plads.  

Her er en gave

Start julen med at give dig selv denne gave; tag dig selv alvorligt og begynd at bruge 10 minutter på at lukke luften ud af juletidens stress, med denne lille guidede mindfulness meditations øvelse – lad nuet komme over dig og freden indfinde sig.

Guided 7 minutters mindfulness meditation

 

Mindyourhealth.dk ønsker dig og dine, en glædelig og fredelig jul, samt et fantastisk Nyt År.

[wp_schema_pro_rating_shortcode]
Ændre dit forhold til smerte, læs om 10 ting du kan gøre!

Ændre dit forhold til smerte, læs om 10 ting du kan gøre!

Ændre dit forhold til smerte

Bliv opmærksom og prøv disse 10 ting for at ændre dit forhold til smerte. Begrebet smerte som er beskrevet i denne artikel, er det brede begreb. Altså både den fysisk smerte, men også den smerte som opstår ved svigt, tab, angst, depression o.lign.

Smerte viser sig i et utal af fornemmelser; smerter kan have former og teksturer. De kan være akutte eller kroniske, intense eller svage, brændende, sviende, o.s.v. En ting er sikkert, det påvirker os. Fysisk eller psykisk, og nogle gange begge dele på samme tid. At opleve smerte er en uundgåelig del af det at være menneske. Alligevel bruger vi meget energi på at undgå smerten. Det umiddelbare og instinktive vil være at komme væk fra smerten. Men hvad ville der ske hvis vi stoppede op og prøvede at lade være med at modstå smerten, men i stedet mødte den ”face-to-face”?

At vende dig mod smerte er nemmere sagt end gjort!

Tanken om at vende sig mod smerten, kan umiddelbart virke provokerende. Prøv at anskue det på samme måde, som mennesker, der har set deres frygt i øjnene og overlevet. De fortæller; at de har overvundet frygten, og at de nu kan leve deres liv med mindre frygt.  De har oplevet, at hvis man vender sig mod de ting i livet, som er frygtindgydende, så er det en af de bedste måder, at tage energien ud af det på. At have modet og indsigten til at tage et sådant skridt, kræver træning!

En metode er at starte med at praktisere meditation regelmæssigt. Det indebære at man øver sig i at sidde med de tanker, følelser og fornemmelser der er lige nu. At man gradvist inviterer frygten, bekymringen og fornemmelserne der er forbundet med din smerte indenfor. Dette er med til at opbygge ”det neurale grundlag for robusthed” som neuro-psykiaterne; Dan Siegel kalder det. Dette er en af de grundlæggende fundamenter for smerte håndtering.

Følgende tips er noget der kan prøves i forbindelse med en hvilken som helst smerte du møder i dit liv.

Stol på din krop!

At føle smerte, er ikke det samme som at din krop har svigtet. Faktisk er det et signal, der fortæller dig at din krop er i gang med at udfører et vigtigt stykke arbejde. Den fortæller dig at der er noget på færde, som du skal være opmærksom på. Hvis du er lydhør over for det signal din krop sender dig gennem smerten, kan du blive klar over årsagen og begynde at handle ud fra det.

Modstå modstanden!

For de fleste af os vil den naturlige reaktion til et signal om smerte være modstand. Vi vil skubbe det væk, fornægte det, eller vi vil bare have det til at gå væk, så hurtigt som muligt. Ved at fornægte eller benægte smerten, putter vi bare et ekstra lag af angst eller bekymring oven på den i forvejen ubehagelige situation, som vi befinder os i. Nu har vi ikke bare smerten at bekymre os om, men nu skal vi også bruge energi på at fornægte at den eksisterer. At inviterer smerten indenfor er det første trin i at nå til en forståelse af at komme overens med den og på den måde ændre dit forhold til smerte.

Sæt smerten under mikroskopet!

Når du anerkender smerten, har du mulighed for at studerer den. Du har muligheden for at bringe kvaliteten af en rolig undersøgende holdning ind i noget, der umiddelbart bare ville være en frygtelig og ubehagelig række af fornemmelser. Hvor kommer det fra? Hvordan bevæge det sige gennem din krop? Hvor mærkes det mest og hvor forsvinder det?   Vær opmærksom på den præcise karakteristik af smerten; er den varm, kold, tæt, vibrerende, trykkende, osv. Ved at lærer mønstret og de forskellige præcise punkter, der findes i smerten, kan du lærer at pille lagene af den bid for bid.

Grav ned og grav dybt!

Smerten har en mere kompliceret personlighed end du tror. Så lad være med at stoppe din samtale med smerten efter den første ”small talk”. Forsøg at være nysgerrig, modtagende og undersøgende. Det betyder at du skal bliver med smerten længe nok til, at du vil begynde at finde dig tilrette med det ubehag, du har med at gøre. Som med alle andre samtaler, så vil din samtale med smerten også indeholde pauser, endda rigtig lange perioder med pauser, der alle vil have forskellige momenter af bevægelser og ændringer. Des mere du er i disse oplevelser vil du begynde at bemærke smertens foranderlige natur.

Gå i flow og ændre dit forhold til smerte!

Giv slip på forventningen om at smerten vil gå over. Sådan som du havde forestillet dig det og inden for den tidsramme, du havde forudbestemt. At lærer at forstå smertens spidsfindigheder og dens foranderlige natur, vil hjælp dig til ikke kun at opleve smerten, som to sten der slår mod hinanden. Men mere som vandet der i en flod vil smyge sig uden om de sten der ligger i dens løb.

Oplev, selv de små ting!

Smerter er ikke kun til stede når det er voldsomt; før en knæoperation, eller når du mister en, der er dig kær. Smerte er også tilstede i små hændelser. Som når du slår din tå på stolen, eller når du føler dig ydmyget eller vred over at blive klemt i trafikken. Hvis du bare lader disse små oplevelser af smerte gå ubemærket hen, risikerer du at andre smerte oplevelser vil klæbe sig til dem og forårsage en usund ophobning af smerte oplevelser. Så giv dig tid til at undersøge, opleve og komme overens med selv dine mindste smerte oplevelser. De små smerte oplevelser er rigtigt gode at øve sig på. På den måde ruster du dig til bedre at kunne møde de større og voldsommere smerte oplevelser.

Husk at give glæden plads!

Når vi møder smerten, om det er er i små eller store bidder, så behøver det absolut ikke at være en proces, der er altoverskyggende. Når vi lever et liv baseret på mindfulness og meditation, indebærer det at vi møder og undersøger smerten, når den er der. Det betyder også at vi giver masser af plads til alt det der giver os glæde og overskud. Så husk at give plads til det der giver glæde og overskud, uanset om smerten er til stede eller ikke.

Være kontemplativ!

Kontemplative aktiviteter såsom yoga, meditation, tegning, eller at gå ture i naturen, kan være med til at skabe et rum af glæde. Disse aktiviteter kan samtidigt være medvirkende til et større fokus, når vi skal i gang med at undersøge smerten. Kontemplativ træning er med til at minde dig om at du skal stille dig selv spørgsmålet; ”Hvad har jeg mest brug for lige i dette øjeblik? ”

Drag omsorg for dig selv!

Som i alle andre perioder af vores liv, er det i perioder med smerte, vigtig at vi drager omsorg for os selv. At vi sørger for at have nogle gode rutiner for at tage vare på os selv; at sørger for at spise fornuftigt. At spiser mad der understøtte vores system og ikke kaster det ud i at skulle fordøje og håndterer unødige mængder af konserveringsmidler og raffineret sukker, men kost der er frisk og naturlig.

I disse perioder er søvn og hvile af meget stor betydning, så det at sørge for at få hvilet og sovet nok, kan være med til at skabe et større overskud, så vi er klare og rolige når der er behov for det

Åndedrættet bringer dig tilbage!

Simple åndedrætsteknikker kan hjælpe dig med at møde den bekymring eller ængstelse der ofte kommer sammen med smerten. Prøv følgende; lad din opmærksomhed hvile på de fornemmelser der er lige nu, når du trækker vejret ind. Prøv at tillade din udånding at være en lille smule længere end din indånding. Det vil aktivere dit parasympatiske nervesystem. Det vil frembringe en beroligende genklang fra systemet. Når du er lidt mere rolig, har du en større chance for at kunne være nysgerrig og undersøgende på din smerte.

Lær at mediterer

3 måder du kan aktiverer dine Geniale Gener og Booste din Sundhed

3 måder du kan aktiverer dine Geniale Gener og Booste din Sundhed

Forskning

3 måder at aktivere dine geniale gener

Brian Christensen, MindYourHealth,

Dit krop har en intelligens, du kan aktivere for at opregulerer dine gener

Der er mindst 3 måder du kan aktivere dine geniale gener på, viser den nyeste forskning inden for området epigenetik. Det er muligt at opregulerer den måde dine gener udtrykker sig på.
I denne video får du 3 måder du kan aktiver dine gener på lige nu og her.

3 måder du kan aktivere dine gener – og skabe en bedre sundhedstilstand.

“Ved at bringe hjernen i en tilstand af kohærens kan du begynde at påvirke din krops fysiologi”

Du kan høre eller downloade meditationer på mindyourhealth.dk. Find dem her

Tid til NYT SYN – på Smerte & lidelse!

Tid til NYT SYN – på Smerte & lidelse!

Nærvær – Mindfulness

Tid til NYT SYN – på Smerte & lidelse!

Brian Christensen, MindYourHealth,

13 August 2019

Læren om de to pile kan sammenfattes som “Smerte er uundgåeligt, men lidelse er valgfrit.”

Den første pil

I vores liv kan vi forenklet sige, at vi har to former for lidelse.

Den første pil skyldes de uundgåelige hændelser, der opstår i livet, nemlig smerter, fornærmelser, afvisninger, tab, separationer, aldring, sygdom osv. Oplevelser der giver anledning til uundgåelige, ubehagelige fysiske udtryk og følelser; Jeg føler luften blev slået ud af mig; Jeg har en følelse af tomhed i brystet; Min mave snører sig sammen, Jeg oplever svimmelhed, tårer, smerter i min krop, osv.

Den anden form for lidelse ligger i vores tanker, og er baseret på vores reaktioner på oplevelserne: “Hvorfor mig? Det er uretfærdigt. Hvordan ændrer jeg det? Hvad sker der nu? Og du kan sikkert selv finde på andre udsagn.  “Vi tilføjer os selv flere kvaler i dette mix af oplevelser, ved at tage disse universelle erfaringer personligt, og forsøge at undslippe det uundgåelige”.

Den anden Pil

Disse valgfrie, anden pile af pine kan – udspille sig på forskellige måder:

1) Vi kan bebrejde og fordømme andre for at ”skyde” os med de første pile (deres afvisninger, fornærmelser, afskedigelser, uret af alle sorter) og føle os som ofre for vores omgivelser.

2) Vi kan revse og fordømme os selv, for at være et menneske, der ikke er i stand til at undgå livets uundgåelige skuffelser. Ud fra det kan vi så konkluderer, at vi er særligt uheldige eller skæbnebestemt til at leve med elendighed.

3) Vi kan jage kortsigtede distraktioner og fornøjelser: drukne vores følelser med mad, ”Shoppe-terapi”, begrave os i arbejde, søger tilflugt i tv, sex, stoffer, alkohol …

Alle disse tilgange distrahere os, indtil de til sidst vil udmatter os. Uanset hvor meget vi bebrejder os selv eller andre, eller holder os selv beskæftiget, vil ubehaget og mis trivslen, som vi prøver at komme væk fra uundgåelig dukke op igen.

Uanset hvilken afledningsmanøvrer vi vælger, vil de til sidst blive slidt tynde og returnere os til de følelsesmæssige betingelser som sårbarhed, tab og tomhed. Uanset hvor meget vi har fejet ind under gulvtæppet, bliver vi nødt til at se de udfordrende følelser, som vi har gemt, i øjnene.

 Den gode løsning!

Den gode løsning er at vende alle distraktionerne ryggen og at tage hånd om de ubehagelige følelser straks efter at være blevet ramt med de første pile. Hvordan føles det at blive fyret? dumpet? afvist? forladte? Svigtet? Grint af? Ikke være god nok? Ikke godt, men hvis vi er opmærksomme i nuet på de fornemmelser der opstår i vores bevidsthed, viser det sig ofte at de ikke er så overvældende, som vi måske frygtede.

Med medfølelse og omsorg vil kroppen blødgøres og sindet bliver mindre ophidset, indtrykkene fra tanker og følelser opstår, accepteres og passere.

Det viser sig, at vi kan overleve at blive ramt af en pil, så længe vi til gengæld ikke skyder for mange ind i os selv.

 

“Med medfølelse og omsorg vil kroppen blødgøres og sindet bliver mindre ophidset, indtrykkene fra tanker og følelser opstår, accepteres og passere.”

Hvis du vil blive bedre til at “komme forbi” de første pile eller bare er interesseret i at forstå hvordan du kommer gennem disse tilstande. Er Du velkommen til at  høre eller downloade meditationer,  Find dem her på mindyourhealth.dk. Eller deltage i workshoppen “Redesign Din Fremtid”.

Bevidst nærvær med SOAH

Bevidst nærvær med SOAH

SOAH er en af de nemmeste måder at træne bevidst nærvær i løbet af din dagligdag.

SOAH er forkortelsen af

  • STOP
  • OBSERVER
  • ACCEPTER
  • HANDEL

Øvelsen udføres når du har brug for bevidst nærvær, på følgende måde. STOP fra den aktivitet du er i gang med.

OBSERVER hvilke tanker, følelser og kropslige fornemmelser du har lige nu, uden at bedømme dem.
ACCEPTER situationen og din tilstand, som den er lige nu, og ikke som du ønsker, den skal være.
HANDEL Nu kan du handle på situationen ud fra dine observationer og accept – ikke fra dine automatiske handlemønstre.

SOAH er et effektivt mindfulness værktøj, til at blive mere bevidst om, hvad der sker her og nu, og hvilke valg du vælge at træffe i øjeblikket.
Du lærer at genkende og observerer dine tankemønstre, uden nødvendigvis at handle impulsivt og automatisk – men i stedet undgå at handle eller gøre det mere velovervejet.

Jeg har haft kursister der har brugt den mange gange om dagen, for løbende at tage et tjek på deres indre stress niveau. Du kan have en regel der siger; hver gang jeg går gennem en døråbning – så stopper jeg lige og mærker efter. Det behøver ikke at være en fysisk standsning, men kan blot være en måde at stoppe din gøre og mærke hvordan du egentlig har det lige nu!

Hvorfor er stress skadeligt?

Hvorfor er stress skadeligt?

Alle ved at længerevarende stress har vidtrækkende negative konsekvenser for vort helbred.

Nyere forskning viser at alle vores tanker, følelser og indre overbevisninger vil ændre vort genetiske udtryk og dermed kroppens kemiske sammensætning, fra øjeblik-til-øjeblik. Når vi udsættes for stress, vil kroppen begynde at producerer stress hormonet kortisol. Kortisol har de samme kemiske forstadier som hormonet DHEA. DHEA er et hormon, der er meget almindeligt i kroppen. Undersøgelser har vist at det har stor indflydelse på kroppens evne til at reparerer cellerne.

Begge disse hormoner Kortisol og DHEA bliver produceret af binyrerne og de har samme kemiske forstadie. Det betyder, at når binyrerne er optaget af at lave kortisol, så er de ikke i stand til samtidigt at lave DHEA. I praksis vil et lavt Kortisol niveau (lavt stress niveau), gøre at råmaterialet til at producere DHEA er tilgængeligt, og herved øge niveauet af DHEA. Omvendt vil høje stress niveauer opbruge det biokemiske materiale, der skal anvendes til celle reparation og det vil forringe kroppens evne til at regenerer sig selv.

Så udover at det har en psykisk indvirkning vil konsekvensen af længerevarende stress tilstande bl.a. være følgende; reduceret muskelmassen, øget afkalkningen af knogler, generel nedsat immun-funktion, øget fedtophobningen omkring talje og hofter og en nedsættelse af indlæringskurven og hukommelsen. Udover at stress tilstande vil mindske DHEA niveauet, ved man også, at der er mere end 1400 andre kemiske reaktioner og over tredive hormoner og neurotransmittere, der påvirkes i forbindelse med stress tilstande.

“Af-stress” og påvirk dine gener

Ved at ”Af-stresse”, gennem at være opmærksom på vores holdninger, indre overbevisninger, indre dialoger og vores kost og motion, kan vi være med til at bestemme hvilke gener i vores konstitution vi vil aktivere og hermed forbedre kroppens evne til at regenerer. Når vi forstår at vi med enhver følelse og tanke, er i stand til epigenetisk at påvirke vores egne celler, har vi selv muligheden for at påvirke vores egen følelse af sundhed og glæde.

Jeg har lavet en række meditationer og der ligge forskellige teknikker på mindyourhealth.dk som kan bruges til at træne din opmærksomhed med.

Trænger du til forandring?

Gratis E-bog Microtransformationer & Nærvær

Fortæller DIG Hvordan!

Tilmeld dig Mindyourhealths nyhedsbrev.

 

Mikro-transformationer-og-nærvær

Tak fordi du tilmeldte dig!