Ændre dit forhold til smerte

Bliv opmærksom og prøv disse 10 ting for at ændre dit forhold til smerte. Begrebet smerte som er beskrevet i denne artikel, er det brede begreb. Altså både den fysisk smerte, men også den smerte som opstår ved svigt, tab, angst, depression o.lign.

Smerte viser sig i et utal af fornemmelser; smerter kan have former og teksturer. De kan være akutte eller kroniske, intense eller svage, brændende, sviende, o.s.v. En ting er sikkert, det påvirker os. Fysisk eller psykisk, og nogle gange begge dele på samme tid. At opleve smerte er en uundgåelig del af det at være menneske. Alligevel bruger vi meget energi på at undgå smerten. Det umiddelbare og instinktive vil være at komme væk fra smerten. Men hvad ville der ske hvis vi stoppede op og prøvede at lade være med at modstå smerten, men i stedet mødte den ”face-to-face”?

At vende dig mod smerte er nemmere sagt end gjort!

Tanken om at vende sig mod smerten, kan umiddelbart virke provokerende. Prøv at anskue det på samme måde, som mennesker, der har set deres frygt i øjnene og overlevet. De fortæller; at de har overvundet frygten, og at de nu kan leve deres liv med mindre frygt.  De har oplevet, at hvis man vender sig mod de ting i livet, som er frygtindgydende, så er det en af de bedste måder, at tage energien ud af det på. At have modet og indsigten til at tage et sådant skridt, kræver træning!

En metode er at starte med at praktisere meditation regelmæssigt. Det indebære at man øver sig i at sidde med de tanker, følelser og fornemmelser der er lige nu. At man gradvist inviterer frygten, bekymringen og fornemmelserne der er forbundet med din smerte indenfor. Dette er med til at opbygge ”det neurale grundlag for robusthed” som neuro-psykiaterne; Dan Siegel kalder det. Dette er en af de grundlæggende fundamenter for smerte håndtering.

Følgende tips er noget der kan prøves i forbindelse med en hvilken som helst smerte du møder i dit liv.

Stol på din krop!

At føle smerte, er ikke det samme som at din krop har svigtet. Faktisk er det et signal, der fortæller dig at din krop er i gang med at udfører et vigtigt stykke arbejde. Den fortæller dig at der er noget på færde, som du skal være opmærksom på. Hvis du er lydhør over for det signal din krop sender dig gennem smerten, kan du blive klar over årsagen og begynde at handle ud fra det.

Modstå modstanden!

For de fleste af os vil den naturlige reaktion til et signal om smerte være modstand. Vi vil skubbe det væk, fornægte det, eller vi vil bare have det til at gå væk, så hurtigt som muligt. Ved at fornægte eller benægte smerten, putter vi bare et ekstra lag af angst eller bekymring oven på den i forvejen ubehagelige situation, som vi befinder os i. Nu har vi ikke bare smerten at bekymre os om, men nu skal vi også bruge energi på at fornægte at den eksisterer. At inviterer smerten indenfor er det første trin i at nå til en forståelse af at komme overens med den og på den måde ændre dit forhold til smerte.

Sæt smerten under mikroskopet!

Når du anerkender smerten, har du mulighed for at studerer den. Du har muligheden for at bringe kvaliteten af en rolig undersøgende holdning ind i noget, der umiddelbart bare ville være en frygtelig og ubehagelig række af fornemmelser. Hvor kommer det fra? Hvordan bevæge det sige gennem din krop? Hvor mærkes det mest og hvor forsvinder det?   Vær opmærksom på den præcise karakteristik af smerten; er den varm, kold, tæt, vibrerende, trykkende, osv. Ved at lærer mønstret og de forskellige præcise punkter, der findes i smerten, kan du lærer at pille lagene af den bid for bid.

Grav ned og grav dybt!

Smerten har en mere kompliceret personlighed end du tror. Så lad være med at stoppe din samtale med smerten efter den første ”small talk”. Forsøg at være nysgerrig, modtagende og undersøgende. Det betyder at du skal bliver med smerten længe nok til, at du vil begynde at finde dig tilrette med det ubehag, du har med at gøre. Som med alle andre samtaler, så vil din samtale med smerten også indeholde pauser, endda rigtig lange perioder med pauser, der alle vil have forskellige momenter af bevægelser og ændringer. Des mere du er i disse oplevelser vil du begynde at bemærke smertens foranderlige natur.

Gå i flow og ændre dit forhold til smerte!

Giv slip på forventningen om at smerten vil gå over. Sådan som du havde forestillet dig det og inden for den tidsramme, du havde forudbestemt. At lærer at forstå smertens spidsfindigheder og dens foranderlige natur, vil hjælp dig til ikke kun at opleve smerten, som to sten der slår mod hinanden. Men mere som vandet der i en flod vil smyge sig uden om de sten der ligger i dens løb.

Oplev, selv de små ting!

Smerter er ikke kun til stede når det er voldsomt; før en knæoperation, eller når du mister en, der er dig kær. Smerte er også tilstede i små hændelser. Som når du slår din tå på stolen, eller når du føler dig ydmyget eller vred over at blive klemt i trafikken. Hvis du bare lader disse små oplevelser af smerte gå ubemærket hen, risikerer du at andre smerte oplevelser vil klæbe sig til dem og forårsage en usund ophobning af smerte oplevelser. Så giv dig tid til at undersøge, opleve og komme overens med selv dine mindste smerte oplevelser. De små smerte oplevelser er rigtigt gode at øve sig på. På den måde ruster du dig til bedre at kunne møde de større og voldsommere smerte oplevelser.

Husk at give glæden plads!

Når vi møder smerten, om det er er i små eller store bidder, så behøver det absolut ikke at være en proces, der er altoverskyggende. Når vi lever et liv baseret på mindfulness og meditation, indebærer det at vi møder og undersøger smerten, når den er der. Det betyder også at vi giver masser af plads til alt det der giver os glæde og overskud. Så husk at give plads til det der giver glæde og overskud, uanset om smerten er til stede eller ikke.

Være kontemplativ!

Kontemplative aktiviteter såsom yoga, meditation, tegning, eller at gå ture i naturen, kan være med til at skabe et rum af glæde. Disse aktiviteter kan samtidigt være medvirkende til et større fokus, når vi skal i gang med at undersøge smerten. Kontemplativ træning er med til at minde dig om at du skal stille dig selv spørgsmålet; ”Hvad har jeg mest brug for lige i dette øjeblik? ”

Drag omsorg for dig selv!

Som i alle andre perioder af vores liv, er det i perioder med smerte, vigtig at vi drager omsorg for os selv. At vi sørger for at have nogle gode rutiner for at tage vare på os selv; at sørger for at spise fornuftigt. At spiser mad der understøtte vores system og ikke kaster det ud i at skulle fordøje og håndterer unødige mængder af konserveringsmidler og raffineret sukker, men kost der er frisk og naturlig.

I disse perioder er søvn og hvile af meget stor betydning, så det at sørge for at få hvilet og sovet nok, kan være med til at skabe et større overskud, så vi er klare og rolige når der er behov for det

Åndedrættet bringer dig tilbage!

Simple åndedrætsteknikker kan hjælpe dig med at møde den bekymring eller ængstelse der ofte kommer sammen med smerten. Prøv følgende; lad din opmærksomhed hvile på de fornemmelser der er lige nu, når du trækker vejret ind. Prøv at tillade din udånding at være en lille smule længere end din indånding. Det vil aktivere dit parasympatiske nervesystem. Det vil frembringe en beroligende genklang fra systemet. Når du er lidt mere rolig, har du en større chance for at kunne være nysgerrig og undersøgende på din smerte.

Lær at mediterer

Trænger du til forandring?

Gratis E-bog Microtransformationer & Nærvær

Fortæller DIG Hvordan!

Tilmeld dig Mindyourhealths nyhedsbrev.

 

Mikro-transformationer-og-nærvær

Tak fordi du tilmeldte dig!