Hyppige tegn på stress

af jun 10, 2021stresscoaching, Mindfulness0 Kommentarer

Hyppige tegn på stress
h

Indholdsfortegnelse

$

Hyppige tegn på stress - som du ikke må ignorere

$

Hvad er stress?

$

Kend de 7 hyppigst symptomer på stress

Hyppige tegn på stress – som du ikke må ignorere

  Vi kan alle have perioder hvor vi føler os stresset. Det er faktisk blevet et helt almindeligt udtryk, som vi bruger i flæng. Stress der er forbigående, er ikke skadeligt. Tværtimod så er alt hvad vi foretager os i livet fyldt med en vis mængde af stress der påvirker både krop og psyke. Det er godt for det får os til at blive bedre til noget. Men hvis du oplever at dine hverdage bliver hektiske og fortravlede, så skal du være opmærksom, da du udsætter dig selv for nogle at de følgevirkninger, som en langvarig stresspåvirkning kan have på kroppen og sindet. Stress er nemlig ikke bare noget der foregår inde i vores hoveder. Stress, kan udover at føre til depression og angst, ligeledes ligge til grund for en lang række fysiske problematikker og sygdomme.  
Læs videre, for mindyourhealth.dk, har i denne artikel samlet en række af de hyppige tegn på stress, som du skal kende, så du ikke udsætter dig for stressens følgevirkninger, og hermed kan blive bedre til at passe på dig selv.
 

Hvad er stress?

Ifølge Danmarks statistik har over 500.000 dansker inden for det sidste år, dagligt oplevet stress på krop og sind. At være ramt af stress kan kort beskrives, som en tilstand af at være udsat for pres, mentalt eller følelsesmæssigt, fra omgivelserne eller en selv. Et pres der overstiger de ressourcer som er tilgængelige. Det kan være at du igennem en længere periode, har oplevet et stort pres arbejdsmæssigt, eller i dit privatliv. For stress har ikke kun noget med arbejde at gøre. Ofte er det vores job og arbejde der bliver berørt, da det som regel er det sted vi kan forlade, for at begynde at få opbygget vores ressourcer igen. Det er meget vanskeligere at forlade familien, selvom det måske er her den største stressor skal findes. Stress kan også udløses af problematikker i vores privatliv. Det kan være sygdom i nærmeste familie, det kan være familiære problemer, som skilsmisser, økonomiske problemer, børn der ikke trives eller et meget utilfredsstillende parforhold, som udløser en skadelig stresstilstand. Hvis vi udsættes for stress i en kortvarig periode, som en eksamen der skal overstås, eller en deadline på jobbet der skal nås – så vil det som regel ikke være skadeligt, men blot være med til at give os et ekstra boost når vi har klaret det. Vi er blevet bekræftet i at vi godt kan og vi er gode til det. Kort sagt så kan det være svært, specielt for den der er ramt af stressen at vide hvornår man lider af skadelig stress, derfor er kendskabet til de hyppige tegn på stress vigtigt. Hvorfor er stress så skadeligt – læs artiklen.

Kend de 7 hyppigst symptomer på stress

Stress kan give sig udtryk på forskellige måder alt efter hvem du er. Nogle mennesker vil opleve mange meget fysiske symptomer, så de faktisk er helt overbeviste om at de fejler noget rent fysisk. Symptomer som ondt i maven, hovedpine eller trykken for brystet og åndedrætsbesvær. Andre får en masse mere psykiske betonede symptomer, som sommerfugle i maven, problemer med at koncentrere sig og huske. Andre oplever en øget grådlabilitet, og adfærdsmæssige ændringer. En ting er sikkert, hvis du ikke lytter til din krop, så risikerer du at ”overhører” at du er stresset, herved bringer du dig selv i en unødig belastende situation. Her kommer en liste over de 7 mest hyppige symptomer som du kan opleve, hvis du er ramt af skadelig stress

De hyppige tegn på stress

 
  • Hovedpiner – hvis du gennem en længere periode oplever at have gentagne episoder med hovedpine – så er det et af de typiske symptomer på at du kan være ramt af stress. Det kan være udløst af et forhøjet blodtryk, eller muskelspændinger i omkring tindinger og øjne eller i nakken og skuldrene.
  • Søvnproblemer – Noget af det første som mange der er ramt af stress oplever, er at blive ramt på deres søvn. Det kan være at du ikke oplever at kunne falde i søvn, når du lægger dig på puden. I det øjeblik så starter der er en orkan af tanker der myldrer frem fra hjernens dyb, og forhindre dig i at falde i søvn. Dette kan stå på i mange timer, og fremkalder som regel en masse tanker og bekymringer som; ”Nu skal jeg sove, for jeg skal op på arbejde i morgen”. En anden mulighed er at du fint falder i søvn – så snart hovedet rammer puden sover du. Du vågner så efter et par timers søvn, og så er der fuld plus på pæren! Så starter tankemyldret og bekymringerne og spekulationerne, om ting der er sket i fortiden og om ting der kan ske i fremtiden. Det ender med at du ligger og fortæller dig selv ”at nu skal du sove, for du skal op og på job”. I begge ovenstående tilfælde vil du opleve at vågne og være mere eller mindre groggy om morgenen fordi du har sovet for lidt og for dårligt.
Læs artiklen ”hvad sker der i kroppen når jeg ikke får søvn nok”
  • Mavepine eller knugende fornemmelse i maven – Hvis vi lever under en langvarig stresspåvirkning, kan det have stor indflydelse på vores fordøjelse. Vi kan opleve at have diarre, eller forstoppelse eller får en irritabel tarm, og at maven kramper sig sammen. Alt dette opstår fordi vores krop prøver at indrette sig til at leve under en kronisk stresstilstand, der bevirker at den sender signaler til fordøjelsen om at der ikke er behov for det lige nu. Det handler nemlig om umiddelbar overlevelse, som hænger sammen med at kroppe er i alarmberedskab og gør sig klar til kamp eller flugt.
  • Personligheds- og adfærdsmæssige forandringer – Når kroppen er i alarmberedskab, så sendes der en mængde stresshormoner ud i kroppen. Et af disse er adrenalin, det får vores kortisolniveau (som også er et stresshormon) til at stige. Herved kommer vi til at leve i en anspændt tilstand. Det bevirker at vi kan komme til at være mere irritable (har en kortere lunte) at vi bliver mere følsomme og får nemmere til gråd. Vi kan opleve at miste lysten/glæden, samt evnen til at tage beslutninger.
  • Hukommelsen – langvarig stress påvirker hjernen, og kan give sig udslag i problemer med hukommelsen og koncentrationen. Mange oplever det som et af de symptomer der får dem til at reagerer på at de er stresspåvirket. Det kan være at du pludselig befinder dig et sted uden helt at vide hvorfor og hvor du er. Det kan også være der hvor du har glemt at aflevere barnet på vej til arbejde. Hukommelsen og koncentrationen kan komme tilbage, men det kræver at du opdager din stress påvirkning og tager den alvorligt.
  • Hyppigere opståede sygdomme – Når vi gennem en længere periode har levet med en stresspåvirkning, bliver vores immunforsvar påvirket og svækket. Grunden til dette skal findes i det meget gamle system som styre vores kamp/flugt – hvile/regenerations beredskab. Når kroppen oplever at den er i en tilstand hvor den skal forberede sig til kamp/flugt, så er det den umiddelbare overlevelse der er på spil. Derfor lukker kroppen ned for immunsystemet, da det er ligegyldigt med betændelser og inflammationer i kroppen, hvis den lige om lidt dør på grund af sabeltigeren. Derfor kan du opleve at du oftere bliver fysisk syg, når du lever under en langvarig stresstilstand.
  • Forværringer af kroniske sygdomme – stress kan have indflydelse på de kroniske sygdomme eller problematikker du har. Det kan være at din eksem eller allergi blusser op eller smerter som skyldes gigt eller lignende bliver værre. Grunden til at dette sker er at immunsystemet udskiller flere signalstoffer, som fremmer betændelse. Der er lavet forskning i mindfulness meditations indvirkning på disse inflammatoriske markører af et Dansk forskerhold, du kan læse artiklen her.
  Disse symptomer er blot nogle af de hyppigst forekommende, der findes et utal af andre symptomer, på en langvarig stresspåvirkning. Skulle du opleve at have en eller flere af disse symptomer i mere end en uge, vil det være en god ide at tage en snak med din praktiserende læge, eller kontakte en stresscoach, for at få hjælp til at løse op for de mønstre, der ligger til grund for din stress.  

Brian Christensen

Brian Christensen - Stress Coach & meditationslærer. Har mere en 40 år erfaring inden for området Personlig udvikling, meditation og krop-psyke sammenhæng i forhold til vores liv og helbred. Brian blogger, holder foredrag, kurser inden for disse områder.

Få en GRATIS E-bog

Microtransformationer & Nærvær

Modtag vores nyhedsbrev og få en Gratis E-bog Micro-transformationer & Nærvær

 

Tak - du vil nu fremover modtage nyhedsbreve fra os!