Angst eller depression – 6 områder der kræver opmærksomhed.

af jun 8, 2021Funktionel Medicin

Angst eller depression 6 områder du skal være opmærksom på
h

Indholdsfortegnelse

$

Angst eller depression - 6 ting du skal være opmærksom på.

$

Helbredelse af tarmen

$

Essentielle næringsstoffer og tilstrækkelig ernæring

$

Fisk & fedtsyrerne EPA og DHA

$

Healing af binyrerne (binyretræthed)

$

Psykoterapeutiske samtaler og Coaching

$

Mindfulness til angst eller depression

Angst eller depression – 6  ting du skal være opmærksom på.

Angst eller depression, er problematikker mange kender til, i større eller mindre grad. Videoen peger på 6 områder, du bør være opmærksom på, hvis du eller nogen du kender, er ramt af disse psykiske problematikker.

 

Depression, angst og andre affektive sindslidelser er ikke tegn på svaghed, de er en del af en masse fælles betingelser, som mange mennesker kæmper med dagligt.

Ny forskning viser at vores fordøjelsessystem og immunforsvar er tæt knyttet til vores overordnede psykiske velbefindende. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi giver vores hjerne det brændstof den har brug for. Forbedrer fordøjelsen, slukke vores inflammationer og træffe gode og proaktive valg for at dæmpe vores stigende niveauer af stress.

I forbindels med angst eller depression er her 6 ting du bør være opmærksom på.

1. Helbredelse af tarmen.

Videnskaben er i høj grad begyndt at henvise til fordøjelsessystemet som den ”anden hjerne”. Tarmsystemet indeholder en del der kaldes “tarm-nervesystemet”. En samling af millioner af nerveceller, der styre fordøjelsen og kommunikere direkte med hjernen.
Forskning har vist, at irritation af fordøjelsessystemet, gennem bakteriel overvækst, tarm inflammationer og en række andre mekanismer, kan udløse væsentlige ændringer i vores psykiske velbefindende.

Da 30-40% af befolkningen lider af fordøjelsesproblemer, såsom oppustethed, flatulens, Refluks, Irritabel tyktarm, forstoppelse, Chron’s, diarré osv, er denne forbindelse vigtigt. Forskning viser også at der er en sammenhæng mellem gavnlige tarmbakterier og psykisk velbefindende. At visse probiotika’er er i stand til at producere neurotransmittere og dermed bidrager til vores mentale funktioner.

Læs artiklen “Hvad kan årsagen til angst være”

2. Essentielle næringsstoffer og tilstrækkelig ernæring.

Hvis kroppen ikke har de byggesten, der er brug for, til at fremstille hormoner og neurotransmittere, vil der opstå mangel tilstande. SSRI medicin (lykke piller) holder hjernens serotonin niveau kunstigt forhøjet, men samtidig bruger SSRI medicinen vitaminer og mineraler. Stoffer, kroppen skal bruge for at producere naturlig serotonin.
At have den rette mængde vitamin B6, folat og B12 samt magnesium og zink, samt at sikre tilstrækkelig indtagelse protein, er derfor afgørende for at understøtte behandlingen af psykiske problematikker.

3. Fisk & fedtsyrerne EPA og DHA

En metaanalyse i 2014 konkluderede, at fiskeolie er effektiv til behandling af dårligt humør og virker selv på patienter diagnosticeret med svær depression.
Hjernen kræver fedtsyrerne EPA og DHA for at fungere, de findes i fisk. Så at sikre tilstrækkelig indtagelse af fed fisk eller anvendelse af et højdosis EPA supplement, er en af hjørnestenene i fysisk behandling for depression.

4.Healing af binyrerne (binyretræthed)

Binyretræthed opstår efter perioder med høje niveauer af langvarig mental, følelsesmæssig og fysisk stress. Det giver sig udtryk i lav energi, søvnløshed, overspisning, og depressive symptomer såsom dårligt humør, apati og generel mangel på at føle nydelse. Binyretræthed vil medføre ændringer i søvn, vægt, appetit og energi niveauer.

5. Psykoterapeutiske samtaler og Coaching

Psykoterapeutiske- eller psykologiske samtaler, er at foretrække, som den første linie i behandlingen af depression og andre psykiske problemer. 

Læs mere om psykoterapi her

6. Mindfulness til angst eller depression

Der kommer mere og mere forskning om mindfulness meditations virkninger. Mindfulness meditation kan bruges til forebyggelse af depression, håndtering af stress og arbejdet med humørsvingninger, samt forebyggelse af tilbagefald i forbindelse med depression.
En nylig undersøgelse offentliggjort i JAMA (The Journal of the American Medical Association) har vist, at Mindfulness-Based kognitiv terapi (MBCT), var lige så effektiv som medicin til behandling af mild til moderat depression.
Mindfulness indebærer at kigge indad, uden at dømme de tanker, følelser og fysiske fornemmelser som sindet og kroppen skaber, samt at opøve færdigheder for bevidst opmærksomhed og nærvær.

kom igang med mindfulness meditation her!

This presentation contains images that were used under a Creative Commons License. Click here to see the full list of images and attributions:

https://app.contentsamurai.com/cc/90666

Brian Christensen

Brian Christensen - Stress Coach & meditationslærer. Har mere en 40 år erfaring inden for området Personlig udvikling, meditation og krop-psyke sammenhæng i forhold til vores liv og helbred. Brian blogger, holder foredrag, kurser inden for disse områder.

Få en GRATIS E-bog

Microtransformationer & Nærvær

Modtag vores nyhedsbrev og få en Gratis E-bog Micro-transformationer & Nærvær

 

Tak - du vil nu fremover modtage nyhedsbreve fra os!